Thursday, 31 December 2009

阿凡達 , 能不讚嗎?

說阿凡達是世紀大片, 應該沒有人會反對,其票房與口碑都是一枝獨秀,每隔一小時就會在面簿看到不同的人以不同的方式大讚極讚阿凡達有幾好,占士金馬倫有幾爌世,鉅著可一不可再,人生難得幾回醉,諸如此類,總之劇烈到不去看阿凡達是人生除了沒有愛情之後的一大缺失。


我之前是完全沒有想過有需要入戲院看這套電影,原因是看了電影海報,那半邊臉的藍面怪獸,很醜陋,提不起興趣,但是日日夜夜都有人讚,人畢竟是群體動物,如此大片, 豈能不看?於是乎我便隨著蜂擁的人群入場去。


這種大片喚醒羊群心理更吸引到不少平常只看老翻不入戲院的市民,他們已經忘記了入戲院看電影是要閉咀的,加上今次是立體電影,要用立體眼鏡,於是一家大小懷著去迪士尼樂園的心情入戲院,期待那隻藍色人會跳出螢幕和他們作近距離接觸。


坐在我前面的一家八口分 四個二人座而坐,阿爺久不久會問孫仔:好唔好睇?好唔好睇?小朋友當然在大肆聊天,基本上全場的小朋友聲音是此起彼落。究竟真有其事,還是我幻聽?分不出現實和幻想,如電影阿凡達一樣。


看阿凡達是看它的特技,它的數位技術神乎其技,令人分不清究竟哪些是真人,哪些是畫出來的。一邊看一邊以為自己在看Final Fantasy的opening,以往還玩少少電玩的時候,遇上那些栩栩如生的動畫我也會跳過它,我對它們是沒有耐性的。


阿凡達對我來說是進化版的與狼共舞,題旨一樣,可能20年前有今日的科技,奇雲高士拿會比占士金馬倫先行,一些比生命更大的主題,每過十年用當時的科技再拍一次,也許就是當時的經典。


完場時,期待王菲唱的eyes on me 是主題曲,畢竟看了兩個多小時的Final Fantasy opening。

如此大片豈能不看之餘,也面對豈能不讚的壓力。

實不相瞞,中段的時候本人小睡了片刻,還造了甜夢少少。

新年快樂。

12 comments:

悟樂の空間 said...

中間有得訓??????

我又冇wu~~~

聶秀康 said...

其實我是大片稀客!但都隨俗的進場去!一句:可以一看,但有得揀,我會選其它的小眾片!

v said...

我一直在等你寫這片。我想,如果連你也讚不絕口的話,這世界就有問題了。幸好…(松一口氣)

完場時,我的腦海也播著eyes on me…

happy new year!

Anonymous said...

中間我都訓了

laichungleung said...

I recommend Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel. It's less than 1 hr 30 mins so you don't feel like it's interminable. Do people know about editing anymore? Or they just lack confidence to tell a story in a precise and concise way? Or they think the longer is just better (well sometimes it is) ...
I think just check out Apple's Daily's journalmation, it's the same, both are fantasy, both just as entertaining, I guess, and you don't need to wear those god awful 3D nerdy glasses.

Happy New Year dude.

南方舞廳 said...

v >我是那麼小眾嗎?

laichungleung > just watched the trailer, it's so funny, i think i'll like it:)

happy new year.

v said...

唔,難道你又喜愛很mass的東西嗎?

希樹 said...

不知為何,我完全沒有興趣去看,哈哈

mopiko said...

Same here.... the only reason I went into the cinema was the peer pressure.... I would love to agree to all the rest, but sadly, simply can't... frankly, what people like about that movie? the storyline is as simple as my daughter's fairy tale, can hardly arouse the sentimental side of my brain, people barely have to act.... Why people love it? simply becos of the powerful animation? do we love what the computer can do? maybe there would be an award for the most powerful software in the next academy award.... I would love to see a movie that has a strong storyline with good actors and actress and I would love to come out of the movie with vivid images of some real images, instead of animations.... there r quite a lot of grade A movie playing now eg. Sherlock Holmes by Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams, Nine by Kate Hudson, Nicole Kidman, Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Penélope Cruz, "Its Complicated" by Meryl Streep, Steve Martin, Alec Baldwin, or Did you hear about the Morgan by my favourite sarah jessica parker and hugh grant, even Up in the AIr by George Clooney..... I kinda wish I have watched another movie....

boobo said...

嗯,不好意思,我也是那些赞不绝口的人之一。
也许不能讨好所有的人,但是有必要这样踩吗?
老实说,N年没进过电影院,也许没有来这里的大众那么有资历。但是却是感动了。
不是因为大家都赞(我进场纯粹是陪朋友,也没听说过这部电影),也不是因为电脑科技有多么厉害(第一次看3D,讲真,感觉不是特别难忘),只是觉得,影片带出的信息,你说陈腔滥调也好,旧桥新用也好,确实是可以让人深思的。为什么要一而再的诉说同样的故事?想过吗?也许现实的生活压力太大,也许电影只是一种娱乐,如果纯粹只是那样,Avatar也许是不好看的。
一直喜欢看你的写东西,只是这次实在不能认同,所以发了一点牢骚,望别介怀。

Candy Pang said...

套戲幾有意義呢!

Chuikaka said...

這套戲真的好看到不得了